З досвіду роботи

              Веселковий світ

  Тип уроку: інтегрований урок із «Я досліджую світ», української мови та математики.

Тема  уроку: «Веселковий світ».

Мета:  формування ключових компетентностей; вміння вчитися – працювати в колективі та самостійно; навчити спостерігати за явищами природи та аналізувати їх; повторити побудову звукових моделей слів; повторити додавання і віднімання в межах 100; розвивати мислення, увагу, пам’ять, вміння висловлювати свою думку, уважно слухати співрозмовника в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками; розвивати вміння співпрацювати в парі, групі.

Ключові компетентності:

·     вільне володіння державною мовою: вміння усно висловлювати свої думки;

·     здатність спілкуватися рідною мовою: активне використання рідної мови в освітньому процесі;

·     математична компетентність: вміння обчислювати усно зручним способом, обирати числові дані, необхідні та достатні для відповіді на розв’язок виразу;

·     природнича компетентність: формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї; самостійно та в групі досліджувати, формувати припущення і робити висновки; пізнавати навколишній світ.

Очікувані результати:

Здобувачі освіти:

·     об’єднуються з іншими дітьми для навчання та гри;

·     помічають зміни в довкіллі та називають їх;

·     сприймають монологічне висловлювання;

·     добирають звукову модель до слів;

·     списують із друкованого тексту;

·     читають вголос короткі тексти;

·     зручним способом знаходять суму та різницю чисел у межах 100;

·     обґрунтовують свої думки;

·     висловлюють власні судження;

·     працюють в групі на результат.

Матеріали та обладнання: скринька, мікрофон,  гральний кубик, кольорові олівці, мультимедійний комплект, відеозапис руханки  «Райдуга»,  роздаткові картки з текстом про веселку, фотозображення веселки, роздаткові картки простого зображення веселки із числами.

 

Хід уроку

    Ранкова зустріч

1. Привітання

          Доброго ранку, хмарко блакитна.

         Доброго ранку, сонце привітне.

         Доброго ранку, веселко барвиста,

         Вітре ласкавий і річечко чиста.

         Вам усім – доброго ранку!

 

 (Молодці діти. А тепер привітайте гостей)

Доброго дня! Гарного дня!

Хай сонце привітне Вас зігріва.

Хай день принесе лише радість і сміх.

Ми будемо щиро радіти за всіх!

2. Щоденні новини

Розпочався день цікаво,

Світить сонечко ласкаве.

Який же день чекає нас?

Черговому надати слово час.

Черговий учень оголошує пору року, рік, місяць, дату, назву тижня, погоду.

 

I. Стимулювання та мотивація навчально-пізна­вальної діяльності.

    1.Гра «Загадкова скринька»

Здобувачам освіти пропонується визначити, що лежить у скриньці. При цьому діють такі правила:

·     скриньку не можна відкривати;

·     її можна трусити;

·     кожен може поставити одне запитання про об’єкт, що лежить усередині;

·     якщо хто-небудь гадає, що знає, який предмет знаходиться всередині, він може поставити одне запитання на зразок: «Це…?».

Зрештою діти з’ясовують, що у скриньці лежать фарби.

    Про що вам говорить цей предмет. Про що ми почали розмову на попередніх уроках.  (Діти відповідають, що це веселка)

        2.Звуко-буквений  аналіз слова веселка

ВЕСЕЛКА

Дуга

Колір

Небо

Сонце

Дощ

Диво

Щастя

        3.Асоціативний кущ

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. З’ясування досвіду учнів з теми

Вправа «Мікрофон»

І так з’ясуємо, що ви вже знаєте про веселку.

 - Що таке веселка? (сонячне світло)

         - До якої природи належить веселка?  (неживої)

         - Подумай, що було б ,якби веселка зникла назавжди?

         -  Коли в небі з'являється веселка? (Коли світить сонце і йде дощ)
          - Поясни, як правильно треба стояти, щоб побачити веселку?(спиною до сонця, а обличчям до дощика )

       5.Хвилинка фантазії

          - Діти, як ви вважаєте, якого кольору світ, у якому ми живемо?

          - Які кольори ми можемо зустріти в лісі? на морі? високо в горах?

         -  Який колір у нашого села?

II. Визначення мети і завдань уроку.

 

1. Ознайомлення учнів з планом уроку та узгодження запланованої  діяльності.

- Ознайомтесь з нашим картинним планом уроку. Чи погоджуєтесь ви працювати за таким планом?

 Знайомство з гостем   

Робота над віршем 

Співвіднесення назв кольорів із звуковими схемами 

Вивчаємо кольори веселки 

 

Гра «Веселкова математика»      

Робота з танграмом      

Вправа «Займи позицію»

Виготовлення веселки         

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.     Знайомство з гостем

Сьогодні нам щастить на гостей тому що до нас завітав незвичайний герой. Ви хочете дізнатися хто він? (Відповідь дітей). Тоді відгадайте загадку.

   Він  веселий і незвичний,

   Фіолетовий, смішний.

   З місяця до нас прийшов

    І ім’я собі знайшов. (Лунтік)

(Перегляд відео з презентації)

       - Лунтику дуже цікаво, які кольори має   веселка? Як вони розміщені і чи не змінюються вони.  Ми зможемо йому допомогти?  (Відповіді учнів). Для того щоб допомогти потрібно гарно самим розібратися, запам’ятати , навчитися застосовувати  вміння . Тоді і Лунтік з нами всьому навчиться.  У нас багато завдань, тому рушаємо в дорогу.

 

2.     Постановка проблемного питання

   Діти, можливо хтось мені скаже, скільки кольорів має веселка?  (Висловлювання дітей). Вірно

     - Хто знає, з яких кольорів складається веселка? (Висловлювання дітей.)

 Давайте перевіримо свої  висловлювання, чи вірно ви відповіли.

(Перегляд відео з презентації).

     - У веселці сім кольорів, і всі вони завжди розташовані завжди в одному порядку: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий

    - Як запам'ятати їх по порядку  дуже швидко?

         Я вам пропоную один із варіантів запам’ятовування кольорів. Ви поміркуйте, чи можливо в такий спосіб вивчити кольори веселки?

3.Робота над  віршем  (Вірш читають учні)

Веселкова лічилка

1.В лузі дощик із квіток

Кольоровий сплів вінок.

У долину, аж до річки,

Простяглись барвисті стрічки.

2.Ось червона, перша стрічка, –

Колір стиглої сунички.

3.Друга – наче мандаринки,

Що оранжеві в них спинки.

4.Третя – жовта, наче сонце

Зазирає у віконце.

5.А четверта – то зелена,

Як листок берізки, клена.

6.П’ять – блакитна, барвінкова,

Наче квіточка святкова.

7.Шоста – синя, як ті сливи,

Що дощі вмивали й зливи.

8.Сьома – вкрили ліс та балки

Фіолетові фіалки.

9.Із семи стручок веселих

Утворилася веселка,

І щоб знати кольори,

Ти лічилку повтори.

                     Л. Вознюк

3. Вправа «Кубик» (бесіда за змістом)

Учитель дає комусь із здобувачів освіти гральний кубик, який дитина кидає. Залежно від того, яка кількість очок випала здобувачі освіти відповідають на запитання.

1 – Чи сподобався вам вірш? Чим саме?

2 – Який настрій він створює?

3 – З чим порівнює автор веселку?

4 – Скільки стрічок було у віночку? Якого кольору вони були?

5 – Хто автор вірша?

6 – Яка із стрічок тобі подобається найбільше? Чому?

 

 

  4.  Співвіднесення назв кольорів із звуковими схемами.

Здобувачі освіти пригадують, скільки кольорів має веселка, називають їх та записують назви кольорів, складаючи до них звукові схеми.

- Я хотіла б почути ваші припущення, про можливість вивчення кольорів за допомогою лічилки?

А на вашу думку, чи можна вивчити кольори іншим способом? (Висловлювання дітей)

  - Щоб запам'ятати кольори веселки, люди придумали такі фрази - підказки: «Чапля осінь жде  завзято, буде сани фарбувати». (Вчити порядок веселки)

 (Перегляд презентації)

 

 

Фізкультхвилинка. З музикою

5.Вивчення віршика (з елементами Ейдетики)

У ВЕСЕЛКИ СІМ ДОРІГ

У веселки сім доріг.

Всі хутенько я пробіг,

Потім олівці узяв

І її намалював.      (Т. Петровська)

        

 

 

IV. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок

1.Гра «Веселкова математика» (робота в парах)

У дітей на партах лежать башточки LEGO та кольорові олівці. На кожній цеглинці наклеєні вирази. Завдання: розв’язати вираз, знайти цифру-розв’язок на стрічці та розфарбувати стрічку кольором, якому відповідає колір цеглинки, де розміщений цей вираз.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


       Диференційовані завдання

Розфарбувати веселку за зразком

 

Перевірка правильності розфарбованих кольорів з Винтиком (відео).

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=udmhN9-MMLo

- Якого сьомого кольору не вистачає у нашій веселці?

На вашу думку, хто нам допоможе розфарбувати сьомий колір? ( Відповіді дітей)

 

2.Робота на інтерактивній дошці.  «Квіткова веселка»

https://svitdovkola.org/1/30/media3

3.     Робота з танграмом  (Робота в парах)

-У вас на парті  лежить танграм. Скажіть , будь ласка, скільки елементів там є? Назвіть їх. Якого вони кольору? Складіть геометричні фігури за кольорами веселки. Перевірьте, чи вірно ви виклади предмети. Якщо хтось помилився, не переймайтеся, виправте помилки і все буде добре.

     4. Вправа «Займи позицію»

   Учням пропонуйте дискусійні твердження: «Веселка буває лише у травні», «Поява веселки свідчить про те, що в нас чисте довкілля», «Веселка надихає людей бути художниками» і їм необхідно  визначити свою позицію щодо них.

 

    5. Виготовлення веселки (робота в групах)

V. Контроль, корекція та оцінювання, знань.

 

1.На якому етапі уроку найцікавіше працювати?

2.Де ми витратили найбільше часу?

3. Що нам заважало пра­цювати злагоджено?

4.Що треба було зробити інакше?

Рефлексія
Про що ви сьогодні розповісте своїм батькам про наш урок?
- Хто для себе зробив відкриття?
- Хто про себе може сказати, я активно працював на уроці!
- Кому на уроці було цікаво?
- Кому урок подарував гарний настрій?

 

VI. Підсумковий етап

 

1.Скільки квітів у веселки?

2.Назвіть їх по порядку.

 3. Згадаймо фразу - підказку.

     

Щоб сонечко завжди світило і з'явилася веселка.





 Урок позакласного читання.

Державні символи у творах українських поетів
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати, співставляти прочитане; розвивати мовлення, мислення, пам’ять, увагу, естетичні почуття; розширити поняття про державні символи; виховувати любов і гордість за Батьківщину, за її державні символи.

Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
                   Здрастуй, рідна Батьківщино,
                   Сонце й небо,
                   Море й ріки,
                    Луки й долини
                   Гори й поля
                   Ліси й моря,
                   Добрий ранок, моя Україно,
                   Я посміхаюсь тобі!
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
         1. Робота над скоромовкою
         Гра «Дощик»
Діти читають хором.
·        Накрапає дощ (тихо).
·        Дощ пускається сильніше (голосніше).
·        Злива (голосно).
·        Дощ слабшає (тихіше).
·        Дощ припинився (читання припиняється).
                   На болоті журавель
                   Жував журавлину,
                   А у лісі їжачок —
                   Живильну ожину.
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
         Сьогоднішній наш урок хотіла б розпочати легендою.
«Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталось. От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, відтак вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати.
         По якійсь хвилі Бог озирнувся, сказавши що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні – то ворога».
         Пішли наші предки на ту землю, оселилися й живуть донині. А країну свою назвали Україною».
         Україна – рідний край, дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях неозорі степи, зелені ліси і долини, високі блакитні небеса.
Нема на світі України
Без хвиль могутнього Дніпра,
Як українця – без калини,
Без солов’я і рушника.
Народ, що вік при бурі й сонці,
Віддав землі, як мати доньці,
Всі сили, працю і любов,
Щоб Україна знов і знов
Росла, цвіла!.. Щоб твердо стала
На шлях, який собі обрала,
І в незалежному житті
Долала всі шляхи круті.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧИТАЦЬКОГО ДОСВІДУ ШКОЛЯРІВ
   -         Відгадайте загадки
Знак держави головний —
Всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім.
Ну ж бо, спробуй відгадати!
(Герб.)
Коли звучить він — всі встають,
До серця руку прикладають,
І вголос, й подумки співають,
І Україну прославляють.
(Гімн.)
Синє небо, жовте жито —
Цю святиню знають діти. (Прапор.)
Як ми можемо замінити ці слова іншими? Так, це -  державні символи.
— Отже сьогодні ми ще раз поговоримо про державні символи нашої Батьківщини.
      У статті 20 Конституції записано, що державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.
1.                Тож розпочнемо з Державного Герба України. Державний Герб України – це офіційна емблема держави, що зображується на грошових знаках, печатках, на вивісках державних установ, навчальних закладів.
-                     Що ви вже знаєте про герб України?
     Герб – це знак роду, міста, держави. У перекладі з німецької слово герб означає «спадщина».
            Тризуб належить до найстаровинніших священних знаків. Перші згадки про герби в літописах належать до Х століття. В ХІ-ХІІІ століттях князі використовували тризуб як власну відзнаку влади. Протягом століть тризуб був поширений по всіх князівствах Київської Русі. За тривалий час зазнав він і певних змін, але все-таки зберіг свою первісну основу в зображенні.
          Сучасний герб України символізує спорідненість поколінь, мир і творчу працю. В основу його покладено золотий тризуб на синьому тлі. У наш час тризуб став символом відродження Батьківщини та її традицій, продовженням славних сторінок історії України     
Фізкультхвилинка    
2. Другим, не менш важливим символом, є Державний прапор України.
   - З чим у вас асоціюється синій колір? (Волошки, барвінок, вода, небо, незабудки).
 -  А жовтий? (Сонце, пісок, зерно, соняшник, курча, пшеничний лан).
-     Що ви вже знаєте про прапор України?
         Прапори держав і народів, як і герби відомі дуже давно. Прапор як символ об’єднував людей. Слов’яни завжди оберігали прапори. Прапори відігравали велику роль під час воєнних лихоліть. Прапороносцями завжди призначалися тільки визначні воїни. Втрата прапора або його падіння до землі визнавалася як поразка війська.
Жовтий і синій кольори були провідними серед державних кольорів Давньої Русі. Головна ідея синьо-жовтого кольору – гармонія космосу і всього сущного, що є на землі.
         Це ідея – життя на землі: поєднання голубого неба і хлібного лану, золотого сонця і синього неба.
        Саме під такими кольорами проходило становлення нашої української держави.
28 січня 1992 року Верховна Рада прийняла постанову «Про Державний прапор України».
 
3.Третім символом нашої держави є Гімн.
         Гімн – хвалебна пісня на честь якогось героя чи події. Веде свій початок з  давніх часів, коли в Єгипті складалися гімни, що прославляли богів. Такі пісні у нас відомі ще з часів Київської Русі. Державні гімни виникають як символ державної єдності, як своєрідні поетично-музичні емблеми окремих держав.
        Сучасним Державним Гімном України є національний гімн зі словами першого куплета та приспіву твору відомого українського поета Павла Чубинського на музику Михайла Вербицького.
-                     Ви уважно прослухали розповідь про гімн України. А хто з вас скаже, як ми повинні поводити , коли звучить ця урочиста пісня. (Потрібно обов’язково встати і припинити будь-які рухи.)

4. Конкурс на краще читання віршів про державні символ

Герб
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
                      Н. Поклад
Тризуб
Наш герб – тризуб. У ньому сила
Отця Небесного і Сина.
Уважно придивись до нього –
На Духа схожий він Святого.
Що голубом злетів з небес
І у людських серцях воскрес.

Тризуб – немов сім’я єдина,
Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.
                                 В. Паронова 

Прапор України
Україна – це небо блакитне,
А в тім небі – зірки золоті.
Сяють нам з високості привітно
Ці два кольори, ніжні й прості.
           Україна – це жовта пшениця
           І блакитні волошки у ній.
           Гей, як любо кругом – подивися! –
           В тій країні коханій моїй!
Угорі – небозвід оксамитний,
А внизу – колосисті поля.
Край вітчизняний, край наш привітний –
Рідне небо і рідна земля.
                                                        П. Дубів
 Прапор нашої Вкраїни
Має колір жовто-синій.
І повинен кожен знати,
Як два кольори єднати:
Синє небо – верхня смуга,
Жовте поле – нижня смуга.
Я підношу із любов’ю
Прапор ніжно-кольоровий.
                                Г. Чубач

 Синій, як море, як день, золотий –
З неба і сонця наш прапор ясний.
Рідний свій прапор високо несім!
Хай він, уславлений, квітне усім!
Гляньте, на ньому волошки цвітуть.
Гляньте, жита в ньому золото ллють.
З жита, з волошок наш прапор ясний.
З неба і сонця, як день весняний.
                                                 О. Олесь
Наш прапор
Небеса блакитні
сяють з глибини,
а пшеничні й житні
мерехтять лани.
Образ цей не зблідне,
хоч минуть жнива,
Це знамено рідне —
злото й синява.
Прапор наш, як літо,
в сонці майорить —
по долині жито,
по горі блакить.
                    Дмитро Павличко

***
Прапорець, що я тримаю,
для мене — єдиний.
Прапорець цей,
що я маю,—
символ України.
Нема в світі більш святого
й не буде ніколи
від крайнеба голубого
над пшеничним полем.
Марія Хоросницька

Прапор
Прапор — це державний символ,
він є в кожної держави;
це для всіх ознака сили,
це для всіх — ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
синє небо, жовте  жито;
прапор свій оберігаєм,
він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
ми з ним дужі і єдині,
ми навіки вже є народом,
українським в Україні.
Наталка Поклад
Державний Гімн
Слова палкі,
Мелодія врочиста, -
Державний Гімн
Ми знаємо усі.
Для кожного села,
Містечка, міста –
Це клич один
З мільйонів голосів.
Це наша клятва,
Заповідь священна,
Хай чують
Друзі й вороги,
Що Україна вічна,
Незнищенна,
Від неї  лине
Світло навкруги.
                                Н. Поклад

 5.Робота в парах. Склади прислів’я
·      Закони знати — державу захищати.
·      Хто Гімн знає — Україну прославляє.
·       Конституцію вивчати — права і обов'язки знати.
·      Де прапор піднімають, там Україну величають.
·      Гербом дорожи — Україні служи.
·       Прапор цілувати — на вірність присягу складати.
·       За Конституцією жити — народу служити.
·      Прапор над нами — перемога за нами.
·      Гімном день починати — Україну величати.

  6.Гра «Пригадай твір»
·        Прапор нашої Вкраїни
         Має колір жовто-синій.
         І повинен кожен знати,
         Як два кольори єднати. (Ганна Чубач «Прапор»)
·        Наш герб — тризуб,
         Це воля, слава й сила;
         Наш герб — тризуб.
         Недоля нас косила,
         Та ми зросли, ми є,
         Ми завжди будем,
         Добро і пісню
         Несемо ми людям. (Наталка Поклад «Герб»)
·        Синій, як море, як день, золотий —
         З неба і сонця наш прапор ясний.
         Рідний наш прапор високо несім!
         Хай він, уславлений, квітне усім! (Олександр Олесь «Прапор»)
·        Прапор свій здіймаєм гордо,
         Ми з ним дужі і єдині,
         Ми навіки вже — народом,
         Українським, в Україні. (Наталка Поклад «Прапор»)
 7.Гра «Хто швидше?»
8. Гра «Добери рими» (за віршем Олександра Олеся «Прапор»)
Золотий –... (ясний)
Несім — ... (усім)
Цвітуть — ... (ллють)
Ясний — ... (весняний)
      9. Казка
       Давно-давно жила колись жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї своє життя. Попідростали і вирішили піти у світ. От перший син і каже:
      Мамо, піду я межи люди, подивлюся на світ.
       Що ж, синку, — відповідає мати, — йди, та пам'ятай рідну домівку, а на згадку візьми із собою золоту корону з трьома промінцями, хай зігріває вона тебе у далекому краї.
Минув час, і завдяки своєму розуму став старший син великим князем. Бо трипроменева корона, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала їм шлях до кращого життя. Дали першому синові ім'я Тризуб, а знак, що дала йому мати, назвали Гербом.
        Пустіть мене, мамо, світу побачити, — проситься й другий син.
Дала йому мати в дорогу жовто-блакитний одяг. Своїми звитяжними справами син прославляв матір. Дістав середній син імення Прапор. А там, де був наймолодший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму наймолодшому синові подарувала соловейків голос. І дістав молодший син за свій величний спів імення Гімн.
   10. Створення колажу «Моя квітуча Україна»
V.  ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— З яким настроєм завершуєте урок?
— Чи все вам вдалося на уроці?
— Які завдання вам сподобалися найбільше?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Наступний урок позакласного читання ми проведемо за темою «Чарівний світ природи у творах Григора Тютюнника».
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.


   Гра як засіб навчально-пізнавальної діяльності                                           молодших школярів       

     З давніх-давен в Україні будь-які зібрання дітей супроводжувалися ігровою діяльністю. Змагалися у стрільбі з луків, метанні сніжок, катанні на санчатах, лижах, ковзанах. Народна виховна мудрість емпірично передбачала розвязання важливих технологічних завдань формування особистості дитини. Зокрема засобами народної гри виводили маленьку людину з її реального побутового повсякденного життя, запобігали складання стереотипів й недовіри до своїх сил. Через гру дитині надавалася змога заявити оточенню про свій позитивний потенціал. Саме у грі вправи активізували рухливість, розвивали процеси мислення, викликали в неї позитивні емоції.
В. О. Сухомлинський у книзі «Серце віддаю дітям» писав: «Гра — най­серйозніша справа». І це дійсно так, адже за допомогою розвивальних ігор формуються такі якості особистості як увага, спостережливість, пам'ять, розвиваєть­ся мислення, виявляються творчі здібності школяра, самостійність, іні­ціатива.
     З переходом із умов гри до умов навчальної діяльності настає в житті дитини переломний момент. Нове становище дитини в суспільстві визначається тим, що вона просто йде з дитячого садка до школи, а тим, що навчання для неї стане віднині обов’язковим.
      Дбаючи про високий рівень знань своїх учнів, кожен учитель нама­гається використовувати такі форми і методи навчання, які б викликали у дітей цікавість до навчального матеріалу, бажання вчитися, домагатися успіху в опануванні основ наук.
   В іграх школярі не тільки відображають реальне життя, а й перебудову­ють його. За словами Л. Виготського, «гра дитини — це не простий спомин про те, що було, але творче переосмислення пережитих вражень, комбі­нування їх і побудова з них дійсності, яка відповідає запитам та інтересам самої дитини», тобто гра розглядається як творча діяльність, в якій нао­чно виступає комбінуюча дія уяви.
   Ігри сприяють виконанню важливих методичних завдань:
- створенню психологічної готовності дітей до мовного спілкування;
- забезпеченню природної необхідності багаторазового повторення ними мовного матеріалу;·
- тренуванню учнів у виборі потрібного мовного варіанта, що є підготовкою до ситуативної спонтанності мови взагалі.
  Мета гри:
1) Розвиток зорової та слухової пам’яті;
2) Розвиток уяви;
3) Розвиток творчого мислення;
4) Відпрацювання навичок спілкування у навчально-ігровій діяльності.
          Гра допомагає активізувати молодших школярів у навчанні, долати нудьгу, йти від шаблонних рішень інтелектуальних і поведінкових завдань, стимулює ініціативу і творчість.
    У початкових класах вже сама постановка навчальної задачі для дітей може здійснюватись з використанням ігрових моментів. Так, я   звертаюся до дітей від імені Буратіно і Незнайки з проханням згадати букви і які звуки означають ці букви і т.п. 
   При вивченні нового матеріалу на дидактичні ігри в початкових класах вносяться моменти творчості. На уроках рідної мови в початковій школі нерідко використовуються такі ігри, як складання пропозицій з двох-трьох слів, мало пов'язаних за змістом; вираз думки іншими словами; придумування заголовків до тексту; перерахування синонімів, омонімів, слово виключень і ін.
Тому я використовую розвивальні гри як засіб навчання і вихо­вання. Неодмінним елементом при застосуванні розвивальних ігор на уро­ках є формування творчого потенціалу учнів.  Впроваджую такі ігри і завдання, які передбачають активний пошук, у процесі якого учні розрізняють істотні та неістотні ознаки, ви­діляють головне, зіставляють відоме і невідоме, міркують, а не сприйма­ють готову відповідь чи відтворюють добре засвоєні дії.
Якщо  правильно організовано пізнавальну діяльність учнів, то вони, використовуючи набуті раніше знання, можуть самостійно поясню­вати матеріал, робити висновки, мислити логічно і послідовно.
Саме логічне мислення дозволяє максимально активізувати розумо­ву діяльність усіх учнів, урізноманітнити їхню роботу, розбудити творчу думки
   На уроках української мови за допомогою гри-вправи «Чарівна скринька»  закріплюю різноманітні вміння й навички. Набір предметів у мішечку не випадковий. Він щоразу змінюється залежно від мети навчання: це можуть бути іграшки, в назвах яких є орфограми, на які треба звернути особливу увагу або дрібні речі, які треба описати.
     Вивчаючи спільнокореневі слова,  пропоную дітям гру «Лото». Кожен учень має картку, розкреслену на шість клітинок. У кожній клітинці різні слова. Вчитель-ведучий має набір коренів слів, які оголошуються послідовно всім гравцям. Діти аналізують оголошений корінь слова, виділяють в кожному слові на власній картці корені слів і, якщо співпадають корені, слово закривається. Виграє той, хто найперший закриє слова. Під час опрацювання правил на уроках української мови впроваджує гру «Знайди ознаку»;
      „ Які звуки позначає буква?”
     Вчитель показує дітям букву алфавіту, а вони називають звуки, які вона позначає: голосні, приголосні (тверді та м’які).
     „ Ланцюжок слів
     Учні по черзі називають слова, що починаються тим звуком, яким закінчується попереднє слово (зошит, тато, огірок, книжка, айстра ...).
     „ Хто це зустрівся мені у гайку?”
     Загадки
 (Слова-відгадки записуються на дошці).
-          А тепер дайте відповідь на запитання гри: хто зустрівся мені в гайку?
Мені в гайку зустрівся їжачок.
Мені в гайку зустрівся зайчик.
Мені в гайку зустрілася мишка.
Мені в гайку зустрілася бджола.
-          Одне зі складених речень записати в зошит.
-          Як пишуться слова в реченні?
-          З якої літери пишеться перше слово в реченні?
-          Складіть звукову схему слова бджола.
    „ Впізнай на смак
     Учневі завязують очі. Учитель дає йому скоштувати кусочок груші, яблука, сливи,  а він повинен сказати, що це за фрукт, який він на смак.
Опиши мене
-          Ось перед вами кошик із фруктами. Це передали для нас дерева саду через свого господаря – садівника.
-          Візьміть по одному і опишіть той фрукт, який тримаєте в
руках (за формою, розміром, кольором, смаком).
     „ Зроби висновок
     - Вчитель читає речення, а учні думають, якою із частин вони можуть бути в тексті: зачином, основною частиною чи кінцівкою.
Спробуйте за прочитаними частинами зробити висновок – про що йтиметься в тексті.
     а) Підростуть у маляток крила, мати їх навчить літати.
     б) Ой, яка гарна квітка! Оля вже простягнула руку, щоб зірвати квіточку і понести до школи. Та раптом побачила на пелюсточці краплинку роси. А в краплині горить сонечко. І блакитне небо, й зелена нива, й висока тополя – все у краплині.
     „ Хто швидше
-          Поширте речення за запитаннями.
Дівчатка (що роблять?) (яку?) пісню.
(Коли?) на полях посіяли (що?).
У лісі (хто?) знайшли (кого?).
По морю (що робив?) (який?) корабель.
Білка (що робить?) на зиму (що?).
     Учні усно складають речення. Кращі речення записують у зошити з коментуванням.
     „ Хто?  Що?”
     Учитель називає слова – назви предметів, а учні показують картки з питаннями, на які ці слова відповідають.
Риба, річка, диван, портфель, журавель, білка, огірок, дерево, сонце, мама, школяр.
    „ Один – багато
     Учитель називає назви предметів в однині, а учні – у множині.
     „ Впіймай слово
     Учитель промовляє слова – назви предметів, а учні оплеском „ловлять” слова, що відповідають на питання хто? Та багато інших.
      На уроках читання під час розчиток  застосовую ігри «Піраміда», «Падають шишки». На мою думку  дуже корисними є спеціальні ігри на розвиток пам’яті, вироблення стійкої уваги: “ Засічка – кидок» (при слові «кидок» всі починають читати на максимальній швидкості, «засічка» - читання зупиняється), «Відгадай» (вибіркове читання), «Хвиля» ( починають читати у довільному темпі вголос, поступово збільшують силу голосу, доходять до вершини і починають зменшувати). Є ігри, що вчитель використовує для читання в парах: «Луна або Папуги», «Вовчик і Зайчик», Одне речення читає один учень, а друге – інший. Потім читання повторюється знову. Під час читання одним учнем другий уважно стежить за правильністю
          В процесі ознайомлення дітей з ліричним жанром  користуюся  різноманітними ігровими прийомами, які сприяють розвиткові умінь слухати, говорити і читати, дозволяють формувати уявлення учнів про віршовану форму, риму, систематизувати читацький кругозір, характеризувати авторів творів, що вивчаються, набувати досвід широкого розучування віршів. Так, при знайомстві з римою використовує гру «Схожі хвости» ( мишка – кішка, Гришка, книжка, доріжка ...). Користуючись прийомом «Віднови вірші на основі рим», учитель практично знайомить дітей з римою. При виконанні ігрової вправи «Відгадай риму» формує в учнів почуття ритму і рими. А ще використовую такі ігри:
     „ Відшукай
-          Знайдіть найдовше слово, визначте в ньому кількість букв і звуків.
-          Знайдіть слова, в яких звуків більше, ніж букв.
-          Знайдіть у тексті питальне речення?
-          Знайдіть слово, яке складається з 5 складів?
      „ Продовж далі
     Після ознайомлення з віршем, оповіданням, казкою, учитель починає читати речення, а учні повинні знайти і закінчити це речення.
       „ Вітер-пустунець
     Зима дібрала слова до уроку, а вітерець перемішав букви. Чи впізнаєте ви ці слова?
      Ігри на уроках математики  використовую для ознайомлення дітей з новим матеріалом та для його закріплення, для повторення раніше набутих уявлень і понять, для повнішого і глибшого їх осмислення, формування обчислювальних, графічних умінь і навичок, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору.  Я вважаю, що використання ігрового прийому для пояснення мети уроку, який тісно пов’язаний з пізнавальними інтересами учнів, дуже важливо. На уроці пропоную пограти «в магазин». «Продавець» і «покупець» швидко лічать, а діти стежать за правильністю розрахунків. Так у грі учні тренуються в додаванні й відніманні. В процесі проведення уроків математики з елементами гри реалізуються ідеї співдружності, змагання, самоуправління, виховання відповідальності кожного за результати своєї праці, формується мотивація навчальної діяльності й інтерес до предмету.
             На уроках математики я використовую такі ігри:
-  «Наведи порядок» - допомагала вдосконалювати вміння і навички порівняння й упорядкування предметів;
-  «Ведмедик рахує» - ведмедик-школярик вчиться рахувати, але не знає цифр. Учні лічать скільки разів дятлик стукне по дереву і показують ведмедику відповідну цифру;
- «Вітерець»- вітерець грався у класі і переплутав усі цифри, діти допомагають йому повернути їх на свої місця;
-  «Йдемо на рибалку»
 -   „ Хто швидше?” (викладають різні варіанти складу числа);
-    „ Магазин ”;
- „ Мовчанка ” (вчитель показує картку з числом, а діти – сусідів або попереднє чи наступне число);
-     „ Домалюй фігуру ”;
-     „ Закінчи приклад ”;
- „ Хто де стоїть?” (5-6 учнів називають свої імена. Хто стоїть попереду? Після? Перед? Між?)
-  „ Яке число задумане?” (задумане число на 2 більше від 5, відповідь діти показують на віялах або картках);
-  „ Знайди свою пару ” (роздаються картки з цифрами, діти шукають пару, щоб доповнити число до 10);
-  „ Весела лічба ” (на трьох однакових таблицях розміщені цифри від 1 до 10 в довільному порядку і різні за розміром; троє учнів змагаються у швидкості називання чисел у порядку зростання або в порядку спадання);
- „ Ланцюжок ” (один учень називає приклад, обчислює його й викликає іншого учня, який має назвати інший приклад, не повторюючи попереднього).
     „ Які числа пропущено
     На набірному полотні виставлені картки з цифрами від 30 до 40 або назвати ці числа, навмисне пропустивши кілька цифр (чисел). Учні мають сказати, які саме числа пропущено.
     „ Назви сусідів
     Учитель підносить угору картку з будь-яким числом, а учні піднімають ліву руку і називають попереднє число, потім піднімають праву руку і називають наступне число.
          „ Збільш, зменш
     Учитель називає числа, а учні мають називати число, наприклад, на 14 менше (більше) названого.
     „ Продовж думку
     Учитель починає вголос говорити певне математичне твердження (правило, яке учні вже вчили), а учень, на якого вкаже вчитель, має швидко встановити і продовжити його. Наприклад, учитель: „ Щоб обчислити Р трикутника ... . Учень: „... потрібно додати довжини його сторін ”.
     „ Відгадай задумане число
     Учитель пропонує учням відгадати числа, які він задумав. Учитель каже: „ Відгадайте і назвіть, яке число я задумав ”. Наприклад:
1.      Я задумав число, помножив на 3 і одержав 21.
2.      Я задумав двоцифрове число, додав до нього одиницю і дістав трицифрове. 
3.      Я задумав трицифрове число, відняв одиницю і одержав двоцифрове.
     Загадки добираються відповідно до вивченого матеріалу. Цю гру можна проводити під час усної лічби.
         Гра дарує щохвилинну радість, задовольняє актуальні невідкладні потреби, а ще – спрямована в майбутнє, бо під час гри у дітей формуються чи закріплюються властивості, вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних, творчих функцій у майбутньому. І скрізь, де є гра, панує здоровя, радість дитячого життя.
      У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.
         Коли вчитель використовує на уроці елементи гри, то в класі створюється доброзичлива обстановка, бадьорий настрій, бажання вчитися. Плануючи урок, учитель має добирати ігри, які були б цікаві й зрозумілі.
     Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, память, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина „ добудовує ” в уяві все, що недоступне їй в навколишній дійсності, у захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює   раніше набутий досвід, порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.
        Гра займає особливе місце у розвитку дитини. То є її перша розумова праця, джерело приємної розваги і приємного навчання, гімнастика розуму та самовдосконалення. Гра є одним із найдійовіших засобів активізації навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів


    Із золотої скарбнички В.Сухомлинського






Різнорівневі завдання з української мови
для учнів 3 класу з теми «Будова слова»
           Початковий рівень
Продовж речення.
1.Частина слова, яка змінюється, називається:
а)закінченням; 
б)основою;
в)коренем.
2.Основа з складається з …
а)префікса і закінчення;
б)префікса, кореня і суфікса;
в)кореня і суфікса.
3.Слова, в яких спільний корінь, є…
а)близькими;
б)другорядними;
в)спорідненими.
            Середній рівень
1.Визначте рядок, у якому записано споріднені слова:
а)сова, совок, совість;
б)буря, буряк,бурхливий;
в)сумний, сумно, засумувати.
2.Вибери рядок, у якому записані слова з префіксом:
а)протяг, просо, похід;
б)поїздка, приказка, подарунок;
в)записка, побіг, в’юн
3.Визнач слова, в яких с- є частиною кореня:
а)стіл;
б)схил;
б)склеїти.
                Достатній   рівень
1.Розбери дані слова за будовою: ніч, весняний, прибережний.
2.Добери до поданих слів перевірні, встав пропущену літеру.
В…сняний –
В…шневий  -
М..дові –
Ст..жки –
            Високий рівень
1.Спиши, розкриваючи дужки. Встав пропущені букви.
      Біля в..ликого оз..ра (у) лісі стоїть д..ревяний  будинок. (У) цьому будинку ж..ве Василько. Дідусь (у) Василька працює лісником. Тато й мама також доглядають ліс.
   Василько ходить (у) третій клас. Хлопчик мріє стати лісником.                                  






                                                   З досвіду роботи


«Використання ІКТ
 на уроках    в початковій школі
 як засіб  підвищення якості навченості»


                       «Будьте самі шукачами, дослідниками.
                 Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи
                                                     не  запалити його в інших»
                                              В.Сухомлинський



            На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини. 
            Ми живемо в такому світі, в якому інформаційний потік постійно зростає, а час наче ущільнюється.  Сучасне інформаційне суспільство ставить перед всіма типами навчальних закладів і насамперед перед школою завдання підготовки випускників, здатних:
- гнучко адаптуватися в мінливих життєвих ситуаціях;
- самостійно критично мислити;
- грамотно працювати з інформацією;
- бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах;
-самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного рівня.
             Застосування комп'ютерної техніки робить традиційні уроки яскравими, насиченими. На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес. ІКТ дозволяє підсилити мотивацію навчання шляхом активного діалогу учня з комп'ютером, розмаїтістю й барвистістю інформації, шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку), використовуючи ігрову форму спілкування людини з машиною.
            Використання ІКТ у навчальному процесі має на меті підвищення якості освіти - однієї з насущних проблем для сучасного суспільства.
            Застосування ІКТ дозволяє в значній мірі просунутися в досягненні зазначеної мети, бо базується на даних фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, 1/2 частина побаченого й почутого матеріалу.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
  -  зробити навчання цікавим, з одного боку, за рахунок новизни й незвичайності такої форми роботи для учнів, а з іншої, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів;
 - ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більше зрозумілим і доступним для учнів ;
  - індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, за рахунок занурення й засвоєння навчального матеріалу в індивідуальному темпі;
  - створити комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання; самостійно аналізувати й виправляти допущені помилки;
  - реалізувати входження учня у реальний світ дорослих, у виробничу діяльність людини сучасного інформаційного цифрового суспільства в процесі роботи учня й учителя з використанням комп'ютерних технологій.
            Учителю застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця: готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо), батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів на педрадах, засіданнях МО, семінарах тощо; оформлювати документацію; в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів; налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів; обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями,  обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію. Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
            Як показує практика, застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має  декілька режимів:
        -    демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);
        -  індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);

        - комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальної роботи).
          Упродовж останніх років популярною стала проектна діяльність учнів. Упровадження ІКТ дозволяє вводити елементи проектної діяльності вже в початковій школі.  
            Використовуючи комп’ютер,  учитель має дотримуватися певних правил роботи з ним та навчати цього своїх учнів.     
            У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.
            Кожен етап уроку має свою внутрішню структуру, зумовлену дидактичною метою етапу, педагогічно виваженим добором методів, прийомів і засобів навчання. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів має на меті сформувати у учнів позитивні мотиви до вивчення нового матеріалу. Для мотивації використовують різні прийоми: створення проблемної ситуації, розв’язання якої є важливим  для учнів, пояснення значимості нових знань у повсякденній і навчальній діяльності учнів, в удосконаленні дитини як особистості, зацікавленість формою вивчення навчального матеріалу, формування інтересу до виконання задач уроку за рахунок організації змагання тощо. Робота з підтримки позитивних мотивів учіння продовжується протягом усього уроку і навіть виходить за його межі, забезпечуючи свідоме і самостійне виконання  завдань.   
            Повідомлення теми, мети і завдань уроку учитель може здійснювати відразу на початку уроку або безпосередньо перед початком вивчення нового матеріалу. Другий варіант мабуть більш доцільній, оскільки дозволяє зробити логічний місток від перевірки вивченого до засвоєння нового.
            Дуже широкі можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій має учитель при вивченні нового матеріалу. Доволі звичним у сучасній школі стало застосування презентацій, використання яких завдяки мультимедійним засобам дозволяє ефективно ілюструвати розповідь вчителя або стати джерелом нових знань під час самостійної роботи. Слід відмітити, що тільки використання комп’ютерних технологій надають можливість учителю, як звичайному користувачеві, створювати довільні статичні і динамічні зображення з мінімальними затратами часу, зберігати ці зображення для подальшого використання на уроках, дублювати для самостійного використання учнями. Якщо додати, що ці зображення в подальшому можна легко редагувати – вносити виправлення відповідно до зміни навчальних завдань, зміни вимог правопису, вимог до оформлення навчальної документації, змін у значеннях властивостей об’єктів тощо, то стає зрозумілим, що використання комп’ютерних засобів надає учителю унікальні можливості зі створення власного комплексу методичного забезпечення, який легко трансформується відповідно до задач кожного уроку. Електронні засоби ефективно заміняють різноманітні таблиці, схеми, креслення, картки для індивідуальної роботи, малюнки тощо. Зберігання навчальних матеріалів на шкільному сервері дозволяє забезпечити високий рівень компактності, доступність учителям і учням, можливість дублювання, копіювання і розмноження, швидкий пошук .
Зупинюсь на засобах, які найчастіше мною використовуються
             Мультимедійна презентація – електронні діафільми, які містять в собі анімацію, аудіо-, відео фрагменти, елементи інтерактивності. Для створення презентацій використовуються програмові засоби (наприклад - PowerPoint).
            Однією із найважливіших форм підготовки і подання навчального матеріалу до уроків у початковій школі можна назвати створення мультимедійних презентацій. Слово ʺпрезентаціяʺ походить від латинського ʺpresentationʺ - представлення.
Комп׳ютерна презентація це набір кольорових карток-слайдів спеціального формату з лаконічною інформацією на певну тему, тобто зручний інструмент, за допомогою якого можна наочно і в інтерактивній формі донести до глядача інформацію.
Мультимедійні презентації – це зручний і ефективний спосіб представлення інформації за допомогою комп`ютерних програм. Він поєднує в собі динаміку, звук і зображення, тобто ті фактори, які найдовше утримують увагу дитини.
Одночасний вплив на два найважливіших органи сприйняття (слуху і зору) дає змогу досягти набагато більшого ефекту. У класі під час таких уроків створюється ситуація реального спілкування, за якого учні охоче виконують завдання, виявляють цікавість до досліджуваного матеріалу, вчаться самостійно працювати з навчальною, довідковою та іншою літературою з предмета. У дітей з׳являється зацікавленість в отриманні  вищого результату, готовність і бажання виконувати додаткові завдання.
 У своїй практичній діяльності створюю і використовую презентації кількох видів. Серед них:
1. Лекції – відеоряд, який може бути представлений текстом, малюнками, відеоматеріалами, схемами і діаграмами. Необхідний матеріал поступово виводжу на екран в ході уроку, що дає змогу поетапно розглядати основні питання теми.
2. Задачник  і тренажери, які містять завдання, що дозволяють організувати фронтальну, групову та індивідуальну роботу учнів на уроці та вдома.
3. Тести, які використовуються для оперативної перевірки якості знань учнів.
 Організаційна діаграма «Види презентацій»
Таким чином презентація допомагає мені організувати пояснення нового матеріалу, доповнюючи розповідь, евристичну бесіду, діалог, вирішення проблемної ситуації і т. д.
Особливо цікавими за допомогою презентації можна зробити уроки читання. Портрети письменників, місця, де вони жили і творили, інсценування окремих епізодів з творів, складання плану, словникова робота, чистомовки, скоромовки – все стає можливим, якщо використовувати ці сучасні методи. І перевірити знання простіше: тести, кросворди, ребуси, шаради, - все робить урок захоплюючим, а отже таким, що запам׳ятовується.
Урок на тему «Скринька прислів’їв і приказок. А. Григорук «Влітку день годує рік» була використана однойменна презентація. Учні мали змогу в цікавій формі дізнатися про творчий шлях письменника. За відповідними слайдами проводилася гра «Блискавка», гра «Доповни речення», гра «Незвична математика»
Зуб+і-убі+ага +дка =
Усіх –їх+мі+шум-ум+ка =
При+кут-ут+азол-ол+ка=
Пас-ас+рис+ліс-с+в'я=
            На окремому слайді даються ілюстровані визначення, що таке прислів’я, приказка, а також ілюстрована словникова робота.
Інтернет носії використовувала при вивчені теми «Скринька пісень-ігор. Ходить гарбуз по городу». Учні переглядали мультиплікаційний фільм  по однойменній пісні-грі. А на наступному  уроці ставили сценку і смакували гарбузовою кашею.  На уроці позакласного читання «Осінь щедра, осінь золота» переглядали в Інтернеті картини про осінь відомих художників: І.Левітана «Золота осінь», Л.Жуковського «Золота осінь», В. Непийпиво «Останній подих тепла» та інші. А також вивчаючи тему «Тарас Шевченко - гордість і слава України. Т.Шевченко «Зоре моя вечірняя…» використовували презентацію «Шевченкове слово», Інтернет ресурси: прослуховували пісню «Зоре моя вечірняя…» слова Т.Г.Шевченка, музика В. Захарченка
           Наприклад, на уроках математики за допомогою слайдів, демонструю приклади, схеми задач, ланцюжки для усної лічби, математичні розминки. Так, вивчаючи тему «Повторення вивчених таблиць множення і ділення» використовую презентацію «Рахуємо з Лісовичком». Під час  опрацювання теми «Таблиця множення числа 4. Виконання вправ і розв’язування задач на засвоєння множення числа 4» застосовую презентацію «У гостях у ромашки». Кожен слайд  - це запис дії множення  і  три варіанти відповідей. Школярі вибирають правильну відповідь (використовується різнокольорові метелики).
             Саме мультимедійні засоби навчання дозволяють мені "вивести" учнів за рамки навчальної аудиторії; зробити видимим те, що неможливо побачити неозброєним оком, імітувати будь-які ситуації. Використання комп'ютерних технологій сприяє свідомому розв'язанню задач. Я маю можливість проілюструвати умову. Коли мої учні уявляють подію, про яку йдеться мова в задачі, вони з легкістю приходять до висновку, що в результаті число збільшується або зменшується. Ці висновки допомагають вибрати правильну дію для розв'язання задачі.
            Інформаційно-комунікаційні технології я використовую в роботі ще й тому, що вони сприяють індивідуалізації та диференціації навчального процесу. Не секрет, що діти по різному сприймають новий матеріал з математики. В моєму класі є такі учні, які потребують неодноразового пояснення теми. Коли я повторно більш детально пояснюю матеріал, діти, які вже засвоїли алгоритм виконання нового завдання, виконують додаткові вправи, розміщені на екрані телевізора.
            Практичне використання на уроці досить широке. Можна вводити в будь-який етап уроку у різноманітних формах, наприклад:
 - усна лічба, розв’язання задач, закріплення таблиць додавання, віднімання, множення, ділення, тестування тощо .
             У процесі початкового навчання української мови я постійно проводжу роботу над формуванням ключової компетентності уміння вчитися. Я вважаю, що дуже важливо навчити молодших школярів організовувати свою навчальну діяльність, сформувати в них почуття відповідальності за виконуване завдання, готовність самостійно працювати з новим, доступним за складністю навчальним матеріалом, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її.
             В ході виконання поставлених мною завдань комп'ютер виступає як потужний дидактичний засіб, який включає моїх дітей до активної праці, підвищує їхній інтерес до навчання, сприяє кращому засвоєнню матеріалу і підвищує ефективність навчання.
            За період роботи я помітила, що часто проблеми виникають під час вивчення словникових слів. Знання цього матеріалу - запорука грамотності дітей. Я створила презентацію, в якій кожне словникове слово записане з наголосом і супроводжується малюнком. Вона сприяє всебічному сприйняттю особливостей написання. При цьому перед вивченням нового слова, діти повторюють вже вивчені. Після багаторазового використання презентації я проводжу контрольний малюнковий диктант. Зображення активує пам'ять і дітям легше пригадати особливості написання важких слів
            Оскільки діти зараз читають мало, їх словниковий запас дуже бідний. Виходячи з цього, проблема розвитку зв'язного мовлення учнів є дуже актуальною. Щоб максимально активізувати мовленнєву діяльність дітей, збагатити словниковий запас, я намагаюсь створити особливий емоційний фон. Підвищити рівень працездатності мені допомагає підготовча робота: слухання мелодій, розгляд репродукцій картин, перегляд кінофільмів. Досвід моєї роботи доводить, що застосування ІКТ під час вивчення української мови дає змогу учням:
- ґрунтовно аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу;
- навчитися слухати іншу людину, поважати альтернативну думку;
- моделювати і розв'язувати пізнавальні, життєві та соціальні ситуації, таким чином збагачуючи власний пізнавальний і соціальний досвід;
- учитися будувати конструктивні відносини в групі.
  Вивчаючи спільнокореневі слова я використала презентацію з сміхокульками. Школярі допомагають їм вибрати спільнокореневе слово до поданого.
    На уроці «Вимова й написання слів з ненаголошеними голосними [e],[и] « використала презентацію  «Урок у лісовій школі». Діти писали творчий диктант з Тітонькою  Совою з наступною самоперевіркою. Тітонька  Сова приготувала цікаві завдання для другокласників з якими вони добре справилися.  Закріпити знання з теми «Вимова і написання слів з апострофом»
  допомогла презентація. Школярі відгадували загадку-акровірш про апостроф. Гарно справилися  із завданням записати букви, після яких може ставитися апостроф. Читали і      
запам’ятовували слова в яких апостроф не пишеться. Утворювали за зразком слова (камінь – кам’яний). Дізналися хто зимує в Африці і працювали над звуко-буквеному аналізі слова – солов’ї . Провели самомоніторинг :
·         Я брав активну участь в роботі на уроці
·         Я надавав допомогу однокласникам
·         Я був активним
·         Я давав відповіді на поставленні запитання
·         Я дізнався багато нового.
             Матеріал з курсу "Природознавство" надзвичайно цікавий для моїх дітей. Але я помітила, що усвідомлення навчального матеріалу можливе лише за умови використання великої кількості наочності на уроці. При цьому звичайні ілюстрації не завжди дають змогу учням зрозуміти пояснення вчителя. У першому класі вже на четвертому уроці вивчається тема "Об'єкти неживої природи. Небесні тіла". Планети, зорі, метеорити - всі ці небесні тіла для більшості дітей взагалі невідомі. Пояснити цей матеріал та досягти поставленої мети мені вдалося завдяки перегляду відеофільму.
У другому класі під час вивчення теми "Як утворюються хмари?" необхідно доступно пояснити дуже багато процесів, які вже пізніше вивчаються на уроках фізики. Невеликий відеофільм, тривалістю 2 хвилини, допоміг мені поетапно показати як утворюються хмари.  Цей фільм також підготував дітей до сприйняття матеріалу наступного уроку "Кругообіг води в природі".
              Цікаві мультимедійні презентації допомагають мені перетворити звичайний урок в справжнє шоу. Так під час вивчення теми "Погода. Ознаки погоди" мої учні не лише ознайомились з чинниками, які впливають на погоду, а й спробували себе у ролі телеведучих, які роблять прогноз погоди на найближчий час.
Презентація  допомагає не тільки скласти яскравий, емоційний і в той же час науковий образ, а й активізує пізнавальну діяльність учнів і допомагає в роботі над формуванням поняття та його запам׳ятовуванням. «На городі восени», «Природа – наш дім», «Лікарські рослини», «Первоцвіти», «Червона Книга України», «Весна прийшла». При вивченні тем: «Тварини лісу», «Птахи навесні» використовую Інтернет ресурси, слухали спів птахів.
За допомогою простої зміни слайдів презентація дає змогу продемонструвати картини художників на уроках малювання та читання, зразки виробів і етапи роботи на уроках праці.
Уроки музичного мистецтва не проходять без застосування комп’ютерної техніки. Я використовую ППЗ «Музичне мистецтво 1-4 класи».
   Діти мають змогу знайомитися з історією музики, прослухати професійне виконання пісенних творів, розучувати за допомогою спеціальних вправ мелодії нових пісень, співати вивчені пісні з музичним супроводом, знайомитися з творчістю композиторів, отримують знання з музичної грамоти.  Працюючи над темою «Пісня, танець,марш зустрічаються» школярі  познайомилися з теорією про трьох китів у музиці від Натки та Антона. Розучували пісню «Веселий музика» , співали караоке , слухали українські народні пісні «Дощик», « Лугом іду». Відповіли на запитання Натки і Антона. Під час вивчені теми «Музичні країни – опера, балет» слухали Вальс із балету «Попелюшка» С. Прокоф’єва, грали в гру «Відгадай героя». Школярі слухали мелодію з опери і відгадували: про кого чи що розповідає музика, називали твір та композитора.
            ППЗ «Образотворче мистецтво» 1-4 класи» я використовую на уроках образотворчого мистецтва. При вивчені теми «Багатство барв  навколо нас» діти прослухали вірш М.Підгірянки «Осінь», переглянули  чудові пейзажі: В.Волковського «Осінній пейзаж», «Будинок біля моря», О.Кравченка «Осінь», М.Алтарцева «Гори осені». І після практичної роботи з великим задоволення відповідали на запитання Пана Олівця і Пані Фарби:
- Що таке пейзаж?
- Назвіть теплі кольори для зображення осіннього пейзажу.
- Чи можна віднести фіолетовий колір до групи теплих? Чому?
- Відтінком якого кольору є жовтогарячий?
Комп’ютерні технології впливають не тільки на розвиток та освіту дитини, а й висувають певні вимоги до підготовки вчителя до проведення навчального процесу.
- словниковий диктант, робота зі словниковими словами («Знайди помилку»), каліграфічні хвилинки, тестування (українська мова);
 - на уроках розвитку зв’язного мовлення, як демонстраційний матеріал, для створення певного настрою (музичні відеоролики «Природа», «Пори року»);
 - під час пояснення нового матеріал (демонстрації малюнків, таблиць, прослуховування музики, віршів, текстів, казок тощо).
  - Для проведення фізичних хвилинок, ранкової зарядки використовую мультимедійні презентації.
            Переваги і недоліки: такі посібники дозволяють значно економити час для підготовки до уроків, але деякі з них розраховані тільки для роботи за одним комп’ютером, тому можливе використання у індивідуальній роботі учнів, наприклад, шляхом організації на уроці «інтерактивної парти» або у позаурочний час на індивідуальних заняттях.  Переваги такої форми роботи в тому, що одразу на уроці можна побачити рівень засвоєння матеріалу та активізувати роботу кожного учня.
            Самостійна робота учнів з інформаційними джерелами, власні дослідження з метою здобуття додаткової навчальної інформації поза школою.        Серед моїх учнів завжди знаходяться такі, що із задоволенням знаходять додатковий матеріал до уроків в Інтернеті і у роздрукованому вигляді приносять на урок. Так, наприклад, у 2-му класі на уроці природознавства , вивчаючи тему «Квіти у моєму житті» учні самостійно в Інтернеті знаходили відомості про свою улюблену квітку і презентували  свої матеріали, а я завжди підтримувала їхню ініціативу і заохочувала.
            Я неодноразово помічала, що у багатьох дітей складається хибна думка стосовно використання комп’ютера – більшість з них упевнені, комп’ютер потрібен лише для ігор. Використовуючи цей пристрій на уроці у повному обсязі, маємо можливість розширити дитячий кругозір і показати його практичне використання для допомоги у навчанні. 
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють  пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому комп’ютер має великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу.
Відрадно, що багато вчителів початкових класів області розуміють значення ІКТ і застосовують  комп’ютерні програми, публікації, презентації тощо у своїй практиці.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі дозволяє отримати навички ХХІ століття.
             
Використані джерела:

1.Бойченко Т. та інші. Як  виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.Прем’єр-Медіа, 2001. – 204 с.
2.Кондратюк О. Інноваційні технології в початковій школі.-К.: Шк. Світ, 2008.-250с.
3.Кітаєва М. Використання  мультимедійних  технологій / Початкова освіта, №38, 2011, ст.7
4.Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій. – К.: Видавнича група ВНV, 2008. – 352 с.
5.ПетлюшенкоН. Упровадження  комп’ютерних технологій у початковій  школі./ Початкове навчання і виховання, №1, 2012, ст.12

6. Шакотько В.В. Методика використання ІКТ у початковій школі: навч.-метод. посібник / В.В. Шакотько. – К.:Комп’ютер , 2008. – с.128

Немає коментарів:

Дописати коментар